آخرین مطالب ارسالی
Last Posts
آهنگ های ویژه
Best Posts
کاشت مو
بهترین سایت کاشت مو با کمترین قیمت
کلینیک زیبایی
۶ راهکار ساده برای کاهش مصرف سدیم در رژیم غذایی

امروزه همه متخصصان سلامت در مورد افزایش میزان مصرف سدیم و نمک به مردم هشدار می دهند و افراد را به کاهش مصرف سدیم تشویق می کنند . حقیقت این است که اکثر ما در طول روز بیش از میزان توصیه شده نمک مصرف می کنیم . انجمن قلب آمريكا توصیه می کند افراد عادي روزانه ۶ گرم و افراد مبتلا به ناراحتي‌هاي قلبي عروقي (فشارخون)، روزانه ۴گرم مجاز هستند که نمک استفاده کنند .

 

نمکدان
همانطور که میدانید بخش عمده ای از سدیم دریافتی روزانه ما با مصرف نمک تامین می شود ، اما سدیم فقط در نمک وجود ندارد . بسیاری از مواد غذایی هم که به صورت روزانه مصرف می کنید  منبع غذایی سدیم محسوب می شوند . امروز قصد دارم شما را با ۶ راهکار ساده آشنا کنم که با به کار گیری آن می توانید میزان مصرف سدیم را در رژیم غذایی تان کاهش دهید .

کاهش مصرف سدیم و نمک در رژیم غذایی به شما کمک می کند تا فشار خون تان را کاهش دهید . همچنین با این کار میتوانید تا حد زیادی سلامت قلب، کلیه ها و استخوان هایتان را تضمین کنید . با ما همراه باشید ….
۱. از غذای منزل استفاده کنید

آشپزی در منزل

رستوران ها و شرکت های مواد غذایی در طبخ غذاهایشان از مقدار زیادی نمک استفاده می کنند. اگر می خواهید میزان نمک را در رژیم غذایی خود کاهش دهید، بهتر است که خودتان در منزل غذای خود را تهیه کنید . شما در خانه می توانید مقدار نمک مصرفی خود را اندازه گیری کنید. اگر شاغل هستید و برایتان مشکل است که هر شب برای خودتان غذا بپزید، می توانید آخر هفته ها غذای بیشتری آماده کنید و در فریزر منجمد کنید و هر روز مقداری از این غذا را که خودتان تهیه کردید استفاده کنید .
۲. مقدار زیادی میوه و سبزیجات بخورید



برای کاهش مصرف سدیم اگر برایتان سخت است که یک دفعه میزان نمک مصرفی تان را کم کنید ، لااقل سعی کنید مقدار زیادی میوه و سبزیجات را به صورت روزانه استفاده کنید . تحقیقات نشان داده اند که خوردن غذاهای غنی از پتاسیم باعث کاهش اثر سدیم بر فشار خون و انقباض شریان ها می شود. اگر می خواهید برخی از اثرات منفی مصرف سدیم را خنثی کنید ، حتما مصرف غذاهایی را که حاوی پتاسیم بالا هستند مانند پرتقال، موز، سیب زمینی، گوجه فرنگی، زردآلو، خربزه و لوبیا را در رژیم غذایی تان بیشتر کنید .

۳. نمک مصرفی خود را به تدریج کاهش دهید

بدون شک می توان گفت که کم کردن و یا حذف نمک و نمکدان از رژیم غذایی بسیار عالی است اما این تغییر عادت شاید سریع عملی نباشد. شما می توانید به راحتی مصرف روزانه نمک خود را طی چند مرحله بدون اینکه اذیت شوید تا ۲۵ درصد،  کاهش دهید . این یک واقعیت علمی است که هر چه به خوردن غذاهای شور و پر نمک بیشتر عادت کنید ، بیشتر به مصرف آن وابسته می شوید و به قول معروف معتاد خوردن غذاهای شور و پرنمک می شوید .
۴. برچسب روی مواد غذایی بسته بندی شده را بخوانید
برچسب مواد غذایی
یک راهکار ایده آل برای کاهش مصرف سدیم و جلوگیری از دریافت مقادیر زیاد نمک در رژیم غذایی این است که به لیبل یا برچسب اطلاعات تغذیه ای نصب شده بر روی جلد مواد غذایی آماده و فراوری شده به دقت توجه کنید . شما با این کار متوجه می شوید که کدام محصولات دارای کمترین میزان سدیم هستند . بهترین کار این است که برچسب تمام محصولاتی را که معمولا خریداری می کنید مانند بیسکویت ، آب معدنی، رب ، آرد سفید، پنیر، ژامبون و غیره را به دقت بخوانید تا مطمئن شوید کدام یک از این محصولات برای شما مناسب هستند و یا باید از مصرف آنها اجتناب کنید .
۵. از مواد غذایی حاوی روغن‌های سالم استفاده کنید

خیلی از تولیدکنندگان مواد غذایی برای ترقیب مردم به خرید محصولاتشان و جلب نظر مشتریان خود از جهت تولید محصولات سالم و بدون چربی ، روغن محصول غذایی خود را حذف می‌کنند و به دلیل حذف روغن برای ایجاد طعم قابل قبول برای محصولاتشان مجبور می‌شوند که به آنها شکر یا نمک بیشتری اضافه کنند . بنابراین سعی کنید از مصرف موادغذایی بدون چربی مثل انواع سسهای سالاد بدون چربی و … پرهیز کنید .
۶. استفاده از ادویه جات و سبزیجات تازه
ادویه حات
بر خلاف باور عمومی، نمک بهترین عطر و طعم دهنده برای مواد غذایی نیست. ادویه جات و گیاهان زیادی برای طعم دهی به غذاهای مختلف وجود دارند . بنابراین، سعی کنید به جای اضافه کردن نمک به غذاهایتان ، غذای خود را با انواع ادویه جات ، ترشی جات و سبزی های تازه مانند کاری، فلفل، آویشن، سیر و پیاز و … مزه دار کنید . استفاده از این نوع طعم دهنده ها نه تنها طعم غذاهایتان را افزایش می دهد، بلکه فواید سلامتی زیادی را نیز برایتان به همراه دارد.

نوشته ۶ راهکار ساده برای کاهش مصرف سدیم در رژیم غذایی اولین بار در مشاور تغذیه و رژیم درمانی-سارا الون اسکین. پدیدار شد.

 ارسال در حدود 2 ماه قبل  ادامه مطلب »