آخرین مطالب ارسالی
Last Posts
آهنگ های ویژه
Best Posts
کاشت مو
بهترین سایت کاشت مو با کمترین قیمت
کلینیک زیبایی
مهمترین عوامل موثر بر بزرگی شکم را بشناسید | مشاور تغذیه و رژیم درمانی

مهمترین عوامل موثر بر بزرگی شکم را بشناسید

۵ (۱۰۰%) ۲ votes

چرا هر چه رژیم می گیرم شکمم کوچک نمی شود ؟ همانطور که می دانید داشتن شکمی بزرگ نه تنها از لحاظ زیبایی مشکل ساز است ، بر اساس تحقیقات فراوان و آمار موجود ، چاقی شکمی و بزرگی شکم یکی از عوامل مهم در ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن از جمله دیابت ، فشار خون بالا ، بیماری های قلبی و عروقی و برخی از انواع سرطان هاست .

آیا افراد لاغری که شکم بزرگی دارند هم در معرض خطر هستند ؟

متاسفانه بعضا افراد لاغر و یا با وزن متعادل را می بینیم که شکم های بزرگی دارند . خیلی از این افراد فکر می کنند چون وزنشان در محدوده نرمال است ، بزرگی شکم آنها مشکلی برای سلامتی شان محسوب نمی شود . غافل از اینکه بزرگی و چاقی شکم حتی در افراد با وزن نرمال هم مشکل ساز است و می تواند آنها را در معرض انواع بیماریهای مزمن ناشی از چاقی شکمی قرار دهد .

دور شکم در خانم ها و آقایان باید به چه اندازه باشد ؟

اندازه گیری دور شکم

اندازه گیری دور شکم

خانم ها باید دور شکم خود را زیر ۸۹ سانتی متر نگه دارند و در آقایان این عدد به کمتر از ۱۱۰ سانتی متر می رسد .  در واقع دور شکم بزرگتر از این مقادیر در خانم ها و آقایان تهدیدی برای سلامتی آنها محسوب می شود .

چرا لاغر نمی شوم ؟؟

بیشتر بخوانید

آیا با جراحی و اعمال زیبایی و خروج چربی های ناحیه شکم این خطر رفع می شود ؟

خروج چربی های شکم

خروج چربی های شکم

متاسفانه جواب منفی است ! تنها راه سالم برای خلاصی از عوارض چربی های دور شکم ، داشتن یک رژیم غذایی مناسب همراه با افزایش فعالیت بدنی و ورزش است .

در واقع زمانی که شما شکم چاق و بزرگی دارید این نشانه ایست که نشان می دهد دور سایر اندام های حیاتی شما مثل کبد ، کلیه ها و قلب و حتی درون رگ های شما هم چربی جمع شده است . بنابراین اگر تنها با جراحی و اعمال زیبایی بخواهید از شر این چربی های اضافه خلاص شوید شما فقط از ناحیه شکم خود چربی ها را خارج کرده اید و سایر چربی های اضافی دور ارگان های حیاتی شما به شکل قبل باقی می ماند .

در واقع شما تنها ظاهر خود را اصلاح کرده اید و اندام های داخلی و اعضای حیاتی شما همچنان درگیر چربی های اضافی خواهند بود .

بنابراین همانطور که ذکر شد کم کردن کالری دریافتی روزانه از طریق داشتن یک برنامه غذایی سالم و افزایش تحرک و فعالیت بدنی می تواند به طور همزمان هم به کاهش چربی های شکمی کمک کرده و هم باعث کاهش چربی های جمع شده دور اندام های داخلی شما شود .

آیا تنها چاقی و تجمع چربی ها در ناحیه شکم باعث بزرگی شکم می شود ؟

خیر جدای مساله چاقی و اضافه وزن وجود برخی بیماری ها مثل انواع  ناراحتی های گوارشی ، عدم تعادل هورمونی ، مصرف برخی از انواع داروها ، ضعیف شدن عضلات شکمی و استرس های روانی هم می توانند باعث بزرگی شکم شوند .

طرز تهیه خورش قلیه مرغ رژیمی

بیشتر بخوانید

مصرف برخی از آنتی بیوتیک ها میتواند منجر به بزرگی شکم شود

آنتی بیوتیک و بزرگی شکم

آنتی بیوتیک و بزرگی شکم

اگر شما دچار مشکلات گوارشی باشید مصرف برخی داروها از جمله آنتی بیوتیک ها می تواند باعث بزرگی شکم شما شوند . مصرف آنتی بیوتیک ها می تواند باعث از بین بردن تعادل فلور طبیعی روده های شما شود و با افزایش میزان باکتری هایی که باعث تخمیر مواد غذایی می شوند به ورم و بزرگی شکم شما کمک کنند .

اگر در حال حاضر مجبور به مصرف آنتی بیوتیک هستید سعی کنید از مواد غذایی پروبیوتیک و یا مکمل های پروبیوتیک برای کاهش عوارض آنتی بیوتیک ها استفاده کنید .

تغذیه غلط یکی از عوامل  مهم بروز بزرگی شکم است

تغذیه غلط و بزرگی شکم

تغذیه غلط و بزرگی شکم

  • مصرف زیاد غذاهای پرچرب و پر پروتئین نیز می تواند باعث عدم تعادل فلور طبیعی روده ها شود . برای رفع این مشکل سعی کنید تغذیه متناسبی داشته باشید و در مصرف غذاهای پرچرب و سرخ کرده افراط نکنید .

  • خوردن شام سنگین و بخصوص خوردن برنج در وعده شام یکی از دلایل بروز چاقی و بزرگی شکم می باشد . سعی کنید اولا شبها زودتر شام بخورید ثانیا از غذاهای سبک و نونی برای وعده شام خود استفاده کنید . فراموش نکنید خوردن شام دیر هنگام و نزدیک به زمان خواب هم یکی دیگر از عوامل چاقی بخصوص چاقی شکمی می باشد .
  • اگر ناراحتی گوارشی دارید از خوردن مواد غذایی نفاخ پرهیز کنید . مواد غذایی مانند زرد آلو ، سیب ، گلابی ، انواع حبوبات مانند عدس ، نخود ، لوبیا و محصولات لبنی به خصوص شیر و غلات به خصوص غلات سبوس دار و میوه و سبزیجات خام می توانند باعث ایجاد نفخ در افراد دارای سابقه مشکلات گوارشی شوند .
  • سعی کنید از مواد غذایی پروبیوتیک مثل انواع ماست های پروبیوتیک و کفیر و … در برنامه غذایی خود استفاده کنید .
  • به جای سرخ کردن سعی کنید غذاهای خود را به شیوه بخارپز طبخ کنید .
  • سعی کنید همیشه در یک محیط آرام و با آرامش غذای خود را میل کنید و به خوبی غذای خود را بجوید . تند غذا خوردن و درسته قورت دادن مواد غذایی هم باعث ایجاد نفخ و بزرگی شکم می شوند .

وجود برخی از بیماری های مزمن گوارشی باعث بزرگی شکم می شوند

بیماری های نظیر سندرم روده تحریک پذیر ، کرون ، التهاب زخم شونده روده بزرگ همگی می توانند باعث ایجاد ورم و بزرگی شکم شوند .

شل شدن عضلات شکم یکی دیگر از عوامل بزرگی شکم است

ضعیف شدن و شل شدن و بریدگی عضلات شکمی بخصوص در خانم ها به دلیل بارداری و سزارین می تواند باعث بزرگی شکم آنها شود .

انجام یکسری فعالیت های ورزشی با درگیری عضلات شکم می تواند به خوش فرم شدن شکم کمک کند . نرمش های زیر می تواند در این زمینه به شما کمک کنند :

دراز نشست

دراز نشست

  • دراز و نشست : ابتدا روی زمین به پشت خود بخوابید و دست هایتان را پشت سرتان قلاب کنید ، از کمر خم شده و تا حدی بلند شوید که آرنج هایتان با زانوهایتان تماس پیدا کند . این حرکت را می توانید در هر روز ۳ بار و در هر نوبت حداقل ۲۰ بار تکرار کنید .
  • پا دوچرخه بزنید : برای این حرکت هم ابتدا باید روی زمین دراز بکشید و مجدد دستهایتان را پشت سرتان قلاب کنید . حال زانوهای خود را خم کنید به طوری که ساق پاهایتان موازی با سطح زمین قرار گیرد . سپس با پاهایتان در هوا شروع به انجام حرکت دوچرخه سواری کنید . این حرکت را ۳ بار در طول روز و هر بار به مدت ۲-۳ دقیقه انجام دهید .
  • عضلات شکم خود را منقبض کنید : روی زمین دراز بکشید و پاهایتان را به هم بچسبانید و سعی کنید پاهایتان را تا جایی که میتوانید بالا بیاورید . با این کار عضلات شکمتان به خوبی منقبض می شود . سپس ۲ پای خود را به آرامی شل کنید و به حالت اول برگردانید . این حرکت را هم می توانید ۳ بار در طول روز و در هر نوبت حداقل ۲۰ مرتبه تکرار کنید .

عدم تعادل هورمونی هم می تواند باعث بزرگ شدن شکم شود

عدم تعادل و افزایش ترشح هورمون کورتیزول و هورمون انسولین ، همچنین اختلالات هورمونی در خانم ها نیز می توانند باعث تورم و بزرگی شکم شوند .

دلمه قارچ با مرغ؛ غذایی رژیمی و کم چرب

بیشتر بخوانید

 ارسال در حدود 1 ماه قبل  ادامه مطلب »