آخرین مطالب ارسالی
Last Posts
آهنگ های ویژه
Best Posts
کاشت مو
بهترین سایت کاشت مو با کمترین قیمت
کلینیک زیبایی
غذاهای مفید و مضر در زمان اسهال

اسهال گاه به گاه چیزی نگران کننده نیست شما ممکن است زمان هایی در طول سال به دلایل مختلف از جمله بروز یک بیماری آنفولانزا و یا استفاده از یک ماده غذایی خاص که به درستی آن را نشسته اید دچار عارضه اسهال شوید از آنجا که برخی غذاها می‌توانند علائم را بدتر کند بهتر است آنها را بشناسید تا در زمان اسهال از این نوع غذاها استفاده نکنید . همینطور شما امروز با غذاهایی آشنا می شوید که استفاده از آنها در هنگام بروز اسهال میتواند به بهبود علائم شما کمک کنند .

در زمان اسهال چه غذاهایی برای من مفید هستند ؟

بهتر است در ۲۴ ساعت اول از غذاهای ساده استفاده کنید . غذاهایی مثل بلغور جو دوسر ، برنج ساده(کته) همراه با ماست با مقداری نعناع خشک ، موز ، پوره سیب زمینی و یا دیگر غذاهایی که معده میتواند به آسانی آنها را تحمل کند مثل پوره هویج ، بیسکویت‌های ساده مثل کراکر یا نان تست خشک و یا مرغ پخته شده بدون پوست و چربی و همینطور تخم مرغ پخته همراه با نعناع خشک غذاهایی هستند که در این زمان بسیار مناسب هستند.

اسهال
نتیجه بررسی ای در سال ۲۰۱۱ در مجله گوارش بالینی منتشر شد در این مطالعه نشان داده شد که غذاهای حاوی پروبیوتیک که اغلب به آنها مواد غذایی حاوی باکتری خوب نیز گفته می شود ، ممکن است مدت زمان ابتلا به بیماری اسهال را کاهش دهند . طبق گفته کالج آمریکایی گوارش ، پروبیوتیک‌ ها با انتشار مواد شیمیایی باعث از بین بردن و تجزیه سموم تولید شده توسط باکتری های ناسالم که مبدل بیماری اسهال هستند می شوند .

پروبیوتیک ها که بسیار محبوب شده اند در تعدادی از غذاها یافت می‌شود از جمله :
ماست
نوشیدنی کامبوچا
دوغ کفیر
کلم ترش
کیمچی

در زمان بروز اسهال از این غذاها اجتناب کنید
مصرف برخی غذاها باعث تشدید اسهال می شود شناخت این نوع غذاها نیز بسیار مهم هستند . برخی از انواع غذاها به دلیل اینکه به سرعت هضم می شوند و از روده عبور میکنند علائم شما را تشدید می کنند .

این مواد غذایی عبارتند از :

غذاهای چرب
غذاهای چرب و اسهال

این غذاها عبارتند از انواع غذاهای سرخ شده ، فست فود ها ، غذاهای پرچرب ، غذاهای سرشار از آبگوشت . 

شیر ، کره ، بستنی و پنیر

شیر و اسهال

شما ممکن است قبل از اینکه دچار اسهال بشوید مشکل عدم تحمل لاکتوز را نداشته باشید اما بهتر است در زمان بروز اسهال به دلیل هضم سخت قند شیر یا همان لاکتوز ، از لبنیات پرهیز کنید . حتی ممکن است شما به صورت موقت نسبت به محصولات لبنی حساس شده باشید ، در صورتی که قبلا با آنها مشکلی نداشته اید . البته ماست های پروبیوتیک از این قاعده مستثنی هستند . برخی از مطالعات نشان داده اند که پروبیوتیک ها می توانند به حفظ تعادل فلور طبیعی روده کمک کرده و مدت زمان اسهال را کاهش دهند .

الکل و سایر نوشابه ها

نوشابه و اسهال

زمانی که شما دچار بیرون روی شده اید نباید از مواد غذایی و نوشیدنی‌های استفاده کنید که سبب از بین رفتن مایعات بدن شما می شوند . الکل و نوشیدنی های الکلی از جمله این مواد هستند که مثل یک دیورتیک عمل می کنند . به این معنی که آب زیادی را با نوشیدن این نوع نوشیدنی ها از دست خواهید داد ، بنابراین باید از آنها اجتناب کنید .

اگر شما اسهال دارید خوردن شربت ذرت نیز برای شما بسیار مضر است . زیرا شربت ذرت حاوی فروکتوز بالایی می باشد و بر اساس یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۷ مشخص شد که دریافت مقدار زیاد فروکتوز می تواند به سیستم گوارش شما آسیب برساند و منجر به ایجاد گاز ، التهاب و یا اسهال شود .

سوربیتول و سایر شیرین‌کننده‌های مصنوعی

شیرین کننده مصنوعی

بسیاری از افراد زمانی که از مواد غذایی حاوی انواع شیرین کننده های مصنوعی استفاده می‌کنند ، دچار بیرون روی می شوند . اگر دچار اسهال شده اید بهتر است از مصرف انواع آبنبات ، آدامس های بدون قند و سایر نوشیدنی ها و مواد غذایی حاوی شیرین کننده‌های مصنوعی اجتناب کنید . بر طبق گزارش منتشر شده در مجله پزشکی هاروارد ، مصرف انواع قندهای مصنوعی می تواند موجب شود تا در روده شما ترشح و تولید آب و انواع الکترولیت ها بیشتر شده و به دنبال آن لینت مزاج ایجاد شده و منجر به بروز اسهال شود .

غذاهایی که ممکن است خراب شده باشند

غذاهایی که از سلامت آنها اطمینان ندارید مانند مواد غذایی که مدت زمان زیادی خارج از یخچال نگهداری شده‌اند و یا برای مدت طولانی در فریزر یا یخچال از آنها نگهداری کرده اید را استفاده نکنید . همچنین مواد غذایی مثل گوشت خام یا ماهی نیز می تواند برای شما مشکل ساز باشد . به عنوان یک قاعده کلی اگر از سلامت غذایی اطمینان ندارید آن را دور بیندازید و از آن استفاده نکنید . زیرا ممکن است سیستم گوارش شما را تحت تاثیر قرار داده و منجر به بروز یا تشدید اسهال شوند .


سایر راهکارها برای مقابله با اسهال

یکی از عوارض اسهال کمبود آب بدن است . بخصوص اگر اسهال شما برای زمان طولانی به طول انجامیده است ، باید از مصرف مایعات کافی اطمینان حاصل کنید .

نوشیدن آب
سعی کنید از نوشیدنی‌های استفاده کنید که هم حاوی قند و هم حاوی نمک باشد . مثلا استفاده از داروی ORS و یا سوپ های رقیق شده گزینه های بسیار خوبی هستند . تا زمانی نوشیدن مایعات را ادامه دهید که ادرار شما کاملاً شفاف و روشن شود و اگر دیدید که ادرار شما زرد تیره است و یا مدت زمان طولانی اصلاً ادرار نداشته ای باید به فکر باشید تا کمبود آب بدن خود را برطرف کنید .
️ 
اگر اسهال شما عفونی نیست و یا اسهال خونی ندارید می توانید از داروی لوپرامید برای کاهش اسهال و کاهش سرعت حرکات روده استفاده کنید . این دارو باید تنها یک تا دو روز استفاده شود .
اگر با رعایت رژیم غذایی و داروهای ساده وضعیت اسهال شما همچنان بیش از چند روز ادامه داشت و یا دچار خونریزی و نفخ زیاد شدید ، باید حتما به پزشک مراجعه کنید . دکتر شما با تشخیص عامل بروز اسهال می تواند درمان مناسبی را برای شما در نظر بگیرد .

نوشته غذاهای مفید و مضر در زمان اسهال اولین بار در مشاور تغذیه و رژیم درمانی-سارا الون اسکین. پدیدار شد.

 ارسال در حدود 2 ماه قبل  ادامه مطلب »