آخرین مطالب ارسالی
Last Posts
آهنگ های ویژه
Best Posts
کاشت مو
بهترین سایت کاشت مو با کمترین قیمت
کلینیک زیبایی
آیا باید به خاطر جیوه از مصرف ماهی اجتناب کرد ؟ | مشاور تغذیه و رژیم درمانی

آیا باید به خاطر جیوه از مصرف ماهی اجتناب کرد ؟

۵ (۱۰۰%) ۲ votes

ماهی یکی از سالمترین غذاهایی است که می توانید بخورید . این به خاطر آن است که ماهی منبع خوبی از پروتئین ، مواد مغذی و چربی های سالم است . با این حال، برخی از انواع ماهی ممکن است حاوی مقادیر زیادی جیوه باشند که سمی است . مصرف ماهی و جیوه می تواند برای سلامتی مضر باشد .

در واقع ، قرار گرفتن مستمر بدن در معرض جیوه می تواند باعث مشکلات جدی سلامتی شود .

پس باید چکار کرد ؟ آیا به دلیل وجود جیوه ما باید از مصرف تمام ماهی ها اجتناب کنیم ؟ در این مقاله قصد داریم پاسخ این پرسش را مورد بررسی قرار دهیم .

چرا جیوه خطرناک است ؟

جیوه

جیوه

جیوه یک فلز سنگین سمی است که به طور طبیعی در هوا، آب و خاک یافت می شود .

جیوه  به روش های مختلفی از جمله فعالیت های صنعتی مانند سوزاندن زغال سنگ یا رخدادهای طبیعی مانند فوران آتشفشان ها به محیط زیست منتشر می شود .

جیوه به سه فرم اصلی در طبیعت وجود دارد: عنصری ( فلزی ) ، غیر معدنی و آلی

مردم می توانند به شیوه های مختلف در معرض جیوه قرار بگیرند مثلا کارگرانی که در معادن و یا کارخانه جات صنعتی کار می کنند ممکن است از طریق تنفس بخارات جیوه در معرض این فلز سنگین قرار بگیرند .

شما همچنین می توانید با خوردن ماهی و سایر آبزیان در معرض دریافت جیوه قرار بگیرید . زیرا ماهی و سایر آبزیان به علت آلودگی آب های محل زندگی خود در طول زمان مقداری جیوه را در بدنشان ذخیره می کنند . این نوع جیوه در واقع فرم آلی آن است که به عنوان متیل مرکوری ( جیوه آلی ) نیز شناخته می شود .

متیل مرکوری یک فرم بسیار سمی جیوه است که در صورت تجمع بیش از حد در بدن انسان می تواند مشکلات جدی سلامتی را برای فرد به وجود آورد .

سطح جیوه در بدن برخی از انواع ماهی ها بیشتر از سایر آبزیان  است و مصرف منظم این نوع از ماهی ها می تواند باعث ایجاد مشکلات بهداشتی و سلامتی برای افراد مصرف کننده به وجود آورد .

به طور کلی ماهی های بزرگتر دارای جیوه بیشتری هستند

ماهی بزرگتر جیوه بیشتر

ماهی بزرگتر جیوه بیشتر

به عنوان مثال میزان جیوه در کوسه ها ، شمشیر ماهی، ماهی تن تازه ، نیزه ماهی ، ماهی خال مخالی ، تیلفی ماهی خلیج مکزیک ، اردک ماهی بیشتر از سایر ماهی ها است .

ماهی های بزرگ تمایل به خوردن تعداد زیادی ماهی های کوچک دارند . میزان جیوه در بدن ماهی های کوچک کمتر است ولی همین میزان کم به راحتی از بدن آنها دفع نمی شود و در طول زمان در بدنشان تجمع می یابد . بنابراین ماهی های بزرگ با خوردن این ماهی های کوچک میزان جیوه زیادی را در بدنشان به مرور زمان ذخیره می کنند .  این فرآیند به عنوان زباله سازی زیستی شناخته می شود .

میزان جیوه موجود در گوشت انواع ماهی و آبزیان

مصرف ماهی و جیوه

مصرف ماهی و جیوه

سطوح جیوه در ماهی ها با واحدی به نام پی پی ام ( ppm  ) اندازه گیری می شود . در زیر به انواع ماهی ها به ترتیب بیشترین میزان جیوه تا کمترین میزان آن اشاره شده است .

  • شمشیر ماهی : ۰٫۹۹۵ ppm مصرف ماهی و جیوه
  • کوسه : ۰٫۹۷۹ ppm
  • ماهی خال مخالی : ۰٫۷۳۰ ppm
  • ماهی تن چشم درشت : ۰٫۶۸۹ ppm
  • مارلین ( نیزه ماهی ) : ۰٫۴۸۵ ppm
  • ماهی کد : ۰٫۱۱۱ ppm
  • خرچنگ آمریکایی : ۰٫۱۰۷ ppm
  • ماهی سفید : ۰٫۰۸۹ ppm
  • شاه ماهی: ۰٫۰۸۴ ppm
  • ماهی هیک : ۰٫۰۷۹ ppm
  • ماهی قزل آلا : ۰٫۰۷۱ ppm
  • خرچنگ : ۰٫۰۶۵ ppm مصرف ماهی و جیوه
  • هادوک یا ماهی طوفان : ۰٫۰۵۵ ppm
  • ماهی خال مخالی دریای آتلانتیک : ۰٫۰۵۰ ppm
  • ماهی سرخ : ۰٫۰۳۵ ppm
  • کلوچه ماهی : ppm 0.031
  • ماهی مرکب : ۰۲۳ ppm
  • ماهی سالمون : ۰٫۰۲۲ ppm
  • ماهی کولی : ۰٫۰۱۷ ppm
  • ساردین : ۰٫۰۱۳ ppm
  • صدف ها : ۰٫۰۱۲ ppm
  • حلزون اسکالوپ : ۰٫۰۰۳ ppm
  • میگو : ۰۰۱/۰ ppm

چگونه جیوه در ماهی ها و انسان ها تجمع می یابد

خوردن ماهی و صدف ها منبع اصلی ورود جیوه به بدن انسان و حیوانات است . قرار گرفتن در معرض حتی مقادیر کم جیوه نیز می تواند مشکلات جدی سلامتی را در برخی افراد ایجاد کند .

به همین ترتیب که جیوه میتواند در بدن ماهی ها انباشته شود، به همین شکل میتواند در بدن انسان انباشته شده و حتی به مسمومیت شدید با جیوه نیز منجر شود .

جالب توجه است که آب دریا حاوی غلظت های پایینی از متیل مرکوری ( جیوه ) است . با این حال ، گیاهان دریایی مانند جلبک ها آن را جذب می کنند . سپس ماهی ها با خوردن جلبک ها جیوه را جذب کرده و این چرخه با خوردن ماهی های کوچکتر توسط ماهی های بزرگتر ادامه می یابد و بدین ترتیب ماهی های بزرگتر بیشترین جذب جیوه را دارند .

در واقع ، ماهی های شکارچی بزرگ تر ممکن است غلظت جیوه را تا ده برابر بیشتر از ماهی های کوچکتری که مصرف می کنند داشته باشند . این فرآیند به نام biomagnification  نامیده می شود . (یعنی غلظت سموم در یک ارگانیسم یا موجود زنده به علت مصرف گیاهان یا حیوانات آلوده دیگر خیلی زیاد می شود )

برای انسان ها ، سازمان های دولتی ایالات متحده توصیه می کند که سطح جیوه خون باید کمتر از ۵٫۰ میکروگرم در هر لیتر باشد .

یک مطالعه در ایالات متحده نشان داد که ۸۹ نفر مورد آزمایش میزان جیوه خونشان از ۲/۰ تا ۵/۸۹ میکروگرم در لیتر متغیر است و از این تعداد ۸۹ ٪ آنها دارای سطوح بالاتر از حد مجاز جیوه هستند .

مطالعه دیگری در سوئد نشان داد که در میان ۱۴۳ نفر، حدود نیمی از افراد جیوه خونشان بیشتر از حد مجاز توصیه شده بود .

علاوه بر این ، مطالعات نشان می دهد که هر چی میزان مصرف ماهی بیشتر باشد سطوح جیوه خون نیز بالاتر می رود .

همچنین مطالعات بسیاری نشان داده اند افرادی که به طور منظم ماهی های بزرگتر را مصرف می کنند جیوه بالاتری دارند .

تأثیرات منفی جیوه بر روی سلامتی مصرف ماهی و جیوه 

مصرف ماهی و جیوه

مصرف ماهی و جیوه

جیوه سمی است و قرار گرفتن در معرض آن می تواند مشکلات جدی سلامتی را برای فرد ایجاد کند .

هم در انسان و هم در حیوانات ، سطوح بالاتر جیوه با مشکلات عصبی ارتباط  دارد .

مطالعه  ای بر روی ۱۲۹ نفر فرد بزرگسال در بریتانیا نشان داد که سطح بالای جیوه می تواند با کاهش مهارت های حرکتی ، افت حافظه و توجه مرتبط باشد .

مطالعات اخیر نیز از ارتباط افزایش میزان دریافت فلزات سنگین مانند جیوه درافزایش ریسک ابتلا به بیماری هایی مانند آلزایمر ، پارکینسون ، اوتیسم ، افسردگی و اضطراب خبر می دهند . با این حال، برای تایید این مساله به مطالعات بیشتری نیازاست.

همچنین قرار گرفتن در معرض جیوه با خطر بیماری هایی مانند فشار خون بالا ، افزایش خطر ابتلا به حملات قلبی و افزایش LDL و کلسترول بالا نیز مرتبط است .

یک مطالعه بر روی ۱۸۰۰ مرد نشان داد ، احتمال ابتلا به مشکلات قلبی در افرادی که دارای سطوح بالاتری جیوه بودند دو برابر بیشتر از مردانی بود که میزان جیوه خونشان کمتر بود .

با همه این اوصاف ، ممکن است مزایای تغذیه ای که از مصرف ماهی به دست می آورید بسیار ارزشمندتر از پذیرش ریسک دریافت جیوه باشد .

برخی افراد در معرض خطر بیشتری هستند و باید بسیار محتاط باشند

جیوه موجود در ماهی ها روی همه افراد به یک شیوه تاثیر نمی گذارد . بنابراین، بعضی از افراد باید هنگام خوردن ماهی بیشتر احتیاط کنند .

مصرف ماهی و جیوه در بارداری

مصرف ماهی و جیوه در بارداری

به عنوان مثال زنان باردار و مادران شیرده و بچه های کوچک جزو این دسته از افراد هستند .

جنین ها و کودکان در مقابل سمیت جیوه بیشتر آسیب پذیر هستند و جیوه به راحتی می تواند به جنین مادر باردار یا شیر مادر شیرده منتقل شود .

یک مطالعه حیوانی نشان داد که قرار گرفتن در معرض حتی دوزهای پایین متیل مرکوری ( جیوه آلی ) در ۱۰ روز اول حاملگی باعث اختلال عملکرد مغز در موش بالغ می شود . ( اهمیت مصرف ماهی و جیوه در بارداری )

مطالعه دیگری نشان داد کودکانی که در دوران جنینی در معرض جیوه در رحم مادر قرار می گیرند دچار مشکلات حافظه ، مشکلات گفتاری و عقب افتادگی های حرکتی می شوند .

چگونه می توان ماهی را با خیال راحت خورد

سلامت مصرف ماهی و جیوه

سلامت مصرف ماهی و جیوه

به طور کلی شما نباید نگران خوردن ماهی باشید . مزایای سلامتی که از خوردن ماهی ها نصیبتان می شود بسیار بیشتر هستند . ماهی منبع مهمی از اسیدهای چرب امگا ۳ است و توصیه می شود که اکثر مردم حداقل ۲ بار در طول هفته ماهی بخورند .

با این حال ، FDA توصیه می کند افرادی که در معرض خطر ابتلا به سمیت جیوه ( زنان باردار، مادران شیرده و نوزادان هستند) قرار دارند به توصیه های ذیل توجه داشته باشند :

  • خوردن ۲-۳ وعده ( ۲۲۷ – ۳۴۰ گرم ) از انواع ماهی های با جیوه کم در طول هفته مشکلی ایجاد نمی کند .
  • ماهی و غذاهای دریایی را انتخاب کنید که جیوه کمتری دارند . مانند ماهی قزل آلا ، میگو ، ساردین ، تیلاپیا ، ماهی سالمون یا ‌آزاد و …
  • از خوردن ماهی های بزرگتر که جیوه بیشتری دارند مانند فیله کوسه و شیر و تن ماهی پرهیز کنید .
منبع : healthline
 ارسال در حدود 1 ماه قبل  ادامه مطلب »